Reportage i Kött & Chark

2020-02-03

de handlar med matsvinn

"Att skapa ett digitalt verktyg för livsmedelsproducenter, lokala som regionala, för att på ett effektivt sätt arbeta med hållbarhet i ett närmare samarbete med marknaden".

Meal Makers hemsida lanserades i februari 2019 och hittills är det åtskilliga ton mat som nått fram till mottagare det annars inte skulle gjort. Partierna som säljs har en rabatt på mellan 30 och 70 procent.

– Vi har verkligen fått ett fantastiskt gehör för idén och i dagsläget har vi drygt 35 olika företag som vi jobbar med, både stora och mindre. Många som köper produkterna är aktörer i den offentliga sektorn, till exempel skolor och skolkök. Vår modell gör dels att man får möjlighet att arbeta mera aktivt med svinn och hållbarhet, dels kan man köpa in varor man normalt inte skulle ha råd med. Häromdagen såldes till exempel en jättefin helmuskelskinka som blivit felmärkt till en skola i Ullared, säger Christian Pettersson.



mealmakers startsida


"Säljarna kan i princip bestämma själva hur de vill leverera varorna till slutkund, de flesta har ju också distributions- och logistiklösningar som de kan dra nytta av."

– De flesta charkföretag säljer merparten av sin produktion till dagligvaruhandeln, men det här kan öppna en ny kanal för dem. Det kostar heller inget att ansluta sig till oss så det är egentligen bara en ren win-win-situation för alla inblandade. Och eftersom vi är rikstäckande spelar det heller ingen roll var i landet man som producent håller till.


Christian Pettersson säger att han och Morgan Kroon har planer på att Meal Makers verksamhet ska växa framöver.

– Det här är egentligen bara en start-up, målet är att skala upp ytterligare och även försöka etablera oss i andra länder, vi har bara påbörjat den här resan. Mat står för en så stor del av den totala klimatpåverkan och att en tredjedel av allt som produceras slängs är verkligen ett slöseri, säger Christian.


Här kan ni läsa hela artikeln.

Team Meal Makers