Han är kocken och matsäljaren som blev klimatsmart e-handlare

2019-11-12

Christian Pettersson intervju Bohuslänningen

Christian Pettersson började som kock men gick senare över till livsmedelsbranschens grossist- och producentled. Nu har han lämnat livet som anställd för att driva eget med en kompanjon. Över nätet säljer de mat som annars skulle ha slängts.

En av finesserna med deras affärsidé är att de inte behöver hålla sig med något lager själva utan låter företaget vara en mellanhand. På den digitala plattformen marknadsförs livsmedelspartier som producenterna inte får sålt på annat sätt, antingen för att de råkat bli felmärkta eller för att de närmar sig utgångsdatumet.

Att det fanns ett behov av att få avsättning för sådana produkter och att minska svinnet känner Christian Pettersson väl till genom sina tidigare erfarenheter. Och vem kan bättre hitta kreativa lösningar för att ta vara på råvaror som närmar sig bäst före-datum än kockarna ute på till exempel skolkök och restauranger?

– Hela mitt liv har genomsyrats av mat. På hösten gillar jag att vara ute och plocka svamp med hela familjen, säger han. I diskussioner med entreprenören och restaurangägaren Morgan Kroon, som Christian lärde känna när de båda jobbade för en stor livsmedelsgrossist för omkring tio år sedan, föddes idén om att göra det som skulle komma att bli Meal makers.

För att backa till 1990-talet började Christian Pettersson jobba på olika krogar i Uddevalla och Göteborg efter gymnasiet, innan han gav sig ut i världen, först till Storbritannien och sedan till Australien.

– Det var lågkonjunktur men kockjobb gick det att få. Jag hade drömmar om att kombinera arbete som kock med att bli rockstjärna, säger han.

Till slut kom han tillbaka till Sverige och träffade sin fru. Det var också då, i början av 2008, han började som innesäljare för en ledande restauranggrossist. Efter knappt tre år där tog han steget vidare till att först bli distriktschef och så småningom huvudansvarig för nyckelkunder hos en stor livsmedelsproducent.

Var det ett stort steg att starta eget företag?

– För mig var det en resa som mognade fram till beslutet. Jag hade gjort det jag gjorde i ett antal år och pendlade till huvudkontoret. Något jag tittade på en hel del var, vad som är de grundläggande nyckelfaktorerna till att företag lyckas. Det jag kom fram till var att tajming är en väldigt stor anledning, säger Christian Pettersson.

Hållbar konsumtion och att ta vara på mat i alla led har fått ett enormt fokus i samhällsdebatten under de senaste åren. Enligt myndigheterna som jobbar med frågan står matsvinnet för en väldigt stor klimatpåverkan och miljöbelastning. Svinnet förekommer i alla led av kedjan, från produktion till försäljning och konsumtion. Med sin bakgrund kände Christian Pettersson att han hade någorlunda kläm på var åtminstone en sko klämde. På det nystartade företagets digitala plattform hittar matproducenter och restaurangkockar varandra. Och det är gratis att registrera sig. Som e-handlare tjänar Meal makers bara pengar när producenterna får sina partier sålda, alltid till kraftigt nedsatta priser på grund av felmärkning eller kort datum.

Logistiken står producenterna för vilket gör att Meal makers kan sköta den del av ruljangsen från sina datorer på det lilla kontoret och med telefoner i fickorna. I skrivande stund har drygt 19 ton mat sålts sedan starten i månadsskiftet januari–februari, enligt räkneverket på deras plattform.

– Det som händer i samhället nu är till vår fördel. Det ligger helt rätt i tiden att rädda mat. Allt fler företag ser att det finns en affärsmässig uppsida med att jobba klimatsmart, säger Christian Pettersson.

TEXT Stefan Karlsson. FOTO Christian Flodin.

Här kan ni läsa hela artikeln.